Feitjes over slapen

Een groot deel van ons leven brengen we slapend door. Het is
een onlosmakelijk deel van ons leven, onze gezondheid en onze dagindeling.
Logischerwijs wordt er veel onderzoek gedaan naar slapen, wat het met ons doet
en wat er tijdens onze slaap gebeurd. Dit heeft geleid tot leuke en
interessante feitjes.

Zo is het belangrijk om goed, aan één stuk door te slapen en
om met een goed of neutraal gevoel naar bed te gaan. Uit onderzoek is gebleken
dat regelmatig wakker worden tijdens een acht uur durende slaap erger is dan
aan één stuk door minder dan acht uur slapen. Ook leiden stress en emotioneel
zijn tot onrustig en slecht slapen. Het ervaren van heftige, negatieve emoties
kan leiden tot insomnia en ook het hele nachten lopen piekeren en stressen over
werk en andere onderwerpen zorgen dat je niet goed in slaap valt.

Ook de laatste uren voordat we gaan slapen spelen een
belangrijke rol als het gaat om de kwaliteit van onze nachtrust. Veel eten vlak
voor het slapengaan zorgt ervoor dat onze spijsvertering aan de slag gaat en we
langer blijven. Nog erger is het om caffaïne te nuttigen vlak voor je gaat
slapen, want dit zorgt er voor dat je juist alerter en wakkerder wordt.
Hetzelfde geldt voor alcohol; je slaapt wel, maar je slaapt erg onrustig en
rust hierdoor ook praktisch niet uit.

De inrichting van de slaapkamer is ook erg belangrijk. Er
zijn veel mensen die bijvoorbeeld in een erg rommelige slaapkamer slapen. Deze
chaos heeft bij veel mensen een negatieve invloed op de rust. Ook is een goed
matras een must. Zo is een tweepersoons matras 160×200 centimeter
en kleiner dan dat leidt tot contact tijdens de slaap en dus een slechtere
nachtrust. Kijk voor jouw perfecte matras dus ook zeker eens op just-dream.nl!